SSHHOOPP
Doporučujeme
Kategorie

Studený vosk

Den mínus první

V březnu 2021 jsem nakreslil první strom uhlem. Hodně mě to chytlo, tak jsem kreslil a kreslil a dával malůvky na facebook jednu za druhou, až mi tam někdo řekl, že mám zkusit suchý pastel. Koupil jsem tedy levnou sadu suchých pastelů a kreslil jsem a kreslil a kreslil. Netrvalo dlouho a napadlo mě zkusit nějakou "mokrou" techniku. Koupil jsem tedy krabičku akrylových barev a maloval jsem a maloval. Po chvíli mi přišly akrylové barvy moc "zbrklé", protože moc rychle schnou, tak jsem koupil olejové barvy. Olej mě začal moc a moc bavit, i když mi pořád ještě nejde jak bych si představoval. Mám ale stojan, stojan na plenér, spoustu barev a spoustu štětců, takže na sobě můžu pracovat. Fandím Liquinu. Do svého iPadu jsem nainstaloval Procreate, Infinite Painter a Autodesk Sketchbook, takže střídavě skicuji, digitálně maluji a patlám oleje. Nejsem ale šťastný. Jsem smutný z toho, že barvy stojí hroznou hromadu peněz. Stejně tak plátna a rámy. Rozhodl jsem se tedy, že vyvinu vlastní médium pro silné ředění olejových barev nebo pro použití rovnou s práškovými pigmenty. Vzhledem k tomu, že inklinuji k oleji, je jasnou volbou studený vosk. Takže stručně k objednávkám na eshopech: 2kg parafínu, 1kg běleného včelího vosku, 1l terpentýnového oleje, 1l bezzápachového terpentýnového oleje, 200ml damarového laku. K tomu připravené zavařovačky a plastové kyblíčky. Moc se těším, až mi materiál dorazí...

Den nultý

Připravil jsem média (ECO ředítko Renesans, MalZeit terpentýnový olej, MalZeit terpentýnový olej bezzápachový, White Spirit a Polymerovaný lněný olej) a skleničky a uzavíratelné kelímky. Polepil jsem to štítky. Jako první test zkouším [médium, parafín] v poměru (objemově) 2:1. S olejem to je 1:1:1 terpentýn, olej, parafín. Uvidíme...

Den první

Všechna média jsou oddělená od parafínu, zatím se nic nerozpustilo.

Den druhý

Nic se nerozpustilo. Zkouším zahřát včelí vosk a terpentýnový olej 3:1. Po zchladnutí bílý měkký vosk (ne pasta), rozmazatelný, ale není to ono. Pointa dne je jednoduchá, když to nebudu ředit těkavými nebezpečnými látkami, musím to zahřát. Zahřívání dneska proběhlo ve sklenici ponořené z části do vody (lázeň). Myslím si, že ideální poměr bude někde kolem 1:1:X, kde X je podružná příměs, něco jako olej.. Uvidíme zítra.

Den třetí

Na skříni mám dvě zahřívané směsi: Terpentýn + včelí vosk 1:3 a EKO Ředítko + parafín 2:1. První směs je velmi tuhá, špatně roztíratelná, zatímco druhá směs se oddělila vychladnutím na dvě složky, dole eko ředítko, na povrchu tuhý parafín. Ostatní tři směsi (parafín a terpentýn, bezzápachový terpentýn a white spirit) začaly houstnout, ale mají stále velmi zřetelné "vločky" parafínu. Chce to čas.... (pauza pár hodin) Čas není, je to potřeba zahřát. Všechny směsi mi tedy prošly táním a smícháním s médiem a ukázalo se, že je to moc řídké. Takže všechny pokusy dohromady mi ukázaly zásadní poznatek: 1:3 médium:parafín je moc tuhá směs, 2:1 médium:parafín je naopak o něco málo řidší, než bych potřeboval. Zkouším tedy směs 1:1 bezzápachovýTerpentýnovýOlej:parafín. Povedlo se mi udělat ne moc zdařilou voskomalbu 30x30cm, červenožlutou patlanicu ;), na kterou jsem spotřeboval jen dvě kapky olejových barev. Zítra dám vědět jak to schne. Poměr 1:1 je podle všeho docela dobrý nápad.

Voskomalba nic ze dne třetího

Voskomalba jménem "nic" na 30x30cm plátně

Den čtvrtý

Dnes ráno jsem kontroloval jak to schne. Terpentýn schne rychleji jak white spirit a terpentýn s olejem. Vzhledem k tomu, že mi bylo celkem dost blbě, vyřazuji ze hry všechna média s odérem (white spirit, terpentýnový olej, eco ředítko) a nechávám POUZE bezzápachový terpentýnový olej, který jsem použil na patlanici viz výše. Nyní tedy musím vyladit poměr tohoto média s voskem-parafínem a případnými dalšími přísadami (olej?). Tak bacha!

Den pátý

Dnes jsem připravil směs lněnýOlej:parafín 2:3 a je moc tuhá. Dal jsem trošku na sklo, přidal špetičku pigmentu umbra pálená a dloóóóuho matlal až jsem zpatlal kompaktní jednobarevnou směs. Směs jsem se pokusil naplácat na plátýnko ze dne 3 a jednak to nedrží pohromadě a druhak to vypadá, jako bych poplácal obraz hovnem. No nejvyšší čas pro dnešek skončit.

Den šestý

Dnes jsem prozřel. Chci-li parafín míchat se lněným olejem, musí být hodně oleje. Chci-li ovšem míchat parafín s bezzápachovým terpentýnovým olejem, musí být naopak více parafínu. Takže zítra vyfotím tu hrůzu co jsem napatlal a namíchám parafín:lněnýOlej 2:3 a parafín:bezzápachovýTerpOlej 3:2.

Den sedmý

Jdu vařit média jak jsem slíbil včera. Přikládám výsledek dosažený směsí lněnýOlej:parafín 4:3, hrozně špatně se s tím pracovalo...

Den sedmý - 2

Uvařil jsem výše zmíněná média a obě jsou zajímavá, jak terpentýnový olej, tak lněný olej. Práce s BTO:P 2:3 je velmi snadná, ale médium je velmi křehké. Práce s LO:P 3:2 je trošku horší (je to pořád dost tuhé), ale není to tak křehké.... Řešení obou problémů (křehkost i tuhost) je přidání polymerovaného lněného oleje (ve velmi malém množství) za studena. Budu dále experimentovat a přemýšlet. (malůvka je přesvícená, pardón)

Den osmý

Den osmý je den pasivity a jednoprstového šťourání do malůvky. Není to suchý. Obecně jsem ale vymyslel jak k tomu zkusím přistoupit: Je potřeba rozpustit co nejmenším množstvím bezzápachového terpentýnového oleje co nejvíce parafínu-vosku a pokud to bude moc křehké, je potřeba vylepšit viskozitu olejem, ideálně přimíchaným za studena, nejlépe polymerovaným lněným olejem. Tento recept budu vařit zítra nebo pozítří. Tuby mám ready, nechci ale prodávat produkt, který zevrubně nevyzkouším (včetně zaschnutí).

Den desátý

Udělal jsem směs 50g parafín : 100 ml bezzápachový terpentýnový olej : 50 ml damarový lak a viskozita vs křehkost je v podstatě ideální, směs není moc tekutá, ani tvrdá a schne. Vytvořil jsem tedy voskoolejomalbu "pomeranče" 40x60cm. Půlka vosk + barva, půlka barva + Liquin Original. Budu řešit, jak připravit bezzápachový damarový lak. *** viz níže

Den 11tý

Dnes jsem prozřel: jsem idiot! *** Zatímco poměrová média zůstávají v platnosti, médium ze dne desátého je připravováno jako by bylo z 0.05l panáků, a přitom je z 0.02l štamprlat. Takže médium ze dne desátého je ve skutečnosti 50g parafín, 40ml bezzápachový terpentýnový olej a 20ml damarový lak. Je až překvapivé, že se mi s ním dobře pracovalo. Až se mi dodělá bezzápachový damarový lak 100g damarové přyskyřice : 180ml bezzápachového terpentýnového oleje (vidím to na dva dny), namíchám původní recepturu ze dne desátého tak, jak se měla namíchat už včera... Mezitím řeším color checker tool a to, že mám nějakou špatnou kombinaci sponkovačky a sponek na napínání plátýnek na blind rámy. Patlanica ze dne sedmého prakticky netvrdne-neschne, to jen tak na závěr.




sshhoopp.cz ©Čeněk Svoboda